Behandling av personuppgifter
Skatteverket (organisationsnummer 202100-5448) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas i SPAR.
Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter är att utföra uppgifter av allmänt intresse och som ett led i myndighetsutövning. Skatteverket har även en rättslig förpliktelse att behandla personuppgifter.
Lämnar vi dina personuppgifter vidare?
Uppgifter i en myndighets register är som regel en allmän handling i offentlighetsavseende. Allmänna handlingar hos en myndighet är offentliga och ska på begäran lämnas ut om det inte finns en sekretessbestämmelse som utgör ett hinder mot utlämnande. De grundläggande bestämmelserna om detta finns i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
För register som en myndighet för finns ofta en särskild registerlagstiftning som kompletterar och i vissa fall ersätter EU:s dataskyddsförordning. En registerlagstiftning innehåller ofta kompletterande bestämmelser om begränsningar vid utlämnande i elektronisk form.
I vissa fall kan eller ska en avgift tas ut i samband med ett utlämnande. Det finns regler om avgifter i avgiftsförordningen (1992:191) och i vissa fall i den särskilda registerlagstiftningen för ett visst register.
Uppgifter kan lämnas från SPAR
- för att uppdatera ett register som mottagaren för i enlighet med regleringen i EU:s dataskyddsförordning, t.ex. ett kundregister eller ett medlemsregister. Detta innefattar även uppdateringar av kreditupplysningsföretagens register.
- för att kontrollera personuppgifter i ett enskilt fall, t.ex. vid ett kreditköp
- för att ge adresser för utskick av t.ex. samhällsinformation eller för direktreklam.
Om uppgifter som Skatteverket har lämnat ut till ett företag används av företaget i strid med reglerna i EU:s dataskyddsförordning kan detta innebära att företaget i framtiden inte får ut uppgifter från Skatteverket. Skatteverket kan däremot inte stoppa användningen av uppgifter som redan har lämnats ut.
Hur länge sparar vi personuppgifterna?
En person avregistreras i SPAR fem år efter utvandring eller tre år efter att personen avlidit.
Dina rättigheter
När vi behandlar dina personuppgifter har du rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning.
För att få behandla personuppgifter krävs som huvudregel ett godkännande från dem vars uppgifter det gäller, det finns dock undantag. Exempelvis kan ett företag föra ett kundregister, en förening kan föra ett medlemsregister och en myndighet kan föra register som är nödvändiga för myndighetsutövning. Undantag finns även för journalistiska ändamål.
Du kan inte bli struken ur SPAR. Som privatperson har du enligt artikel 17 i EU:s dataskyddsförordning rätt att bli bortglömd, det vill säga rätt att dina personuppgifter raderas från register. Däremot gäller inte denna rättighet om behandlingen eller registreringen är ett led i en myndighetsutövning. Skatteverket som myndighet har en rättslig skyldighet att föra register inom bland annat SPAR och detta innebär att dina personuppgifter inte kan raderas eller strykas ur SPAR.
Du har rätt att få ett registerutdrag som visar vilka uppgifter vi behandlar om dig och viss information om behandlingen. Mer information om hur du begär ut ett registerutdrag hittar du på sidan Registerutdrag.
Yttrandefriheten går före skyddet för den personliga integriteten. Vid konflikt mellan yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och EU:s dataskyddsförordning, går YGL:s regler före. Enligt artikel 85 i EU:s dataskyddsförordning ska EU:s medlemsstater införa nationell lagstiftning som balanserar intresset mellan skydd för den personliga integriteten och yttrandefriheten. Detta har Sverige gjort med införandet av 1 kap 7 § dataskyddslagen (2018:218).
Hur ändrar du felaktiga uppgifter i SPAR?
De flesta uppgifterna i SPAR hämtas från folkbokföringen och uppdateras varje dygn. Står det fel i SPAR är det oftast fel även i folkbokföringen. Upptäcker eller misstänker du ett fel i dina uppgifter ska du i första hand ringa Skatteupplysningen, tel 0771-567 567. Om folkbokföringen gör en rättelse kommer den till SPAR inom ett dygn.
Om du har frågor
Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du kontakta Kundtjänst. Du kan även mejla våra dataskyddsombud på dataskyddsombud@skatteverket.se.
Om du anser att vi har behandlat dina personuppgifter felaktigt kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.